Zespół Szkół w Kórniku

Mądre żywienie, zdrowe pokolenie

**********************************

Miło nam poinformować, iż nasza szkoła otrzymała CERTYFIKAT za zaangażowanie i udział w programie edukacyjno – badawczym „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie” organizowanym przez Polskie Towarzystwo Dietetyki. Koordynatorem szkolnym programu jest p. Iwona Rauk. Dziękuję p. A. Kulak za pomoc i przeprowadzenie lekcji oraz wszystkim zaangażowanym uczniom.

certyfikat

*****************************************************************************************************************

Mądre żywienie, zdrowe pokolenie”

Bierzemy również udział w programie edukacyjno – badawczym „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie” organizowanym przez Polskie Towarzystwo Dietetyki w Warszawie.

Celem udziału w programie jest edukacja i promowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów naszej szkoły.

1. Braliśmy udział w konkursie na logo i hasło związane z programem.

Hasło: Owoce i uśmiech na topie.

logo – K. Stypczynska

LOGO2 konkurs

2. We wtorek 19.11.2013 odbyło się w naszej szkole spotkanie z p. dietetyk Julitą Gryską – przedstawicielką Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Wśród chętnych uczniow zostały przeprowadzone badania antropometryczne i ankiety – dotyczące sposobu odżywiania. Przebadanych zostało 46 osób. Na podstawie pomiaru masy ciała i wzrostu oszacowana została wartość wskaźnika ich masy ciała BMI, pozwalająca na interpretację prawidłowości masy ciała.

Pani dietetyk przeprowadziła także dwie lekcje promujące zdrowe odżywianie o natępującej tematyce: ” Zdrowe śniadanie” w klasie 2b i 3Tl oraz „Co warto pić i dlaczego?” w klasie 3a ib. Uczniowie aktywnie brali udział w zajeciach.

Zdj 1 Zdrowe zywienie Zdj 2 Zdrowe zywienie Zdj 3 Zdrowe zywienie

***************************************************************************************************************

” Zdrowe śniadanie”

Dietetycy są zgodni – śniadanie jest bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym, posiłkiem w ciągu dnia. Całkowite pozbawienie organizmu śniadania zmusza go do pracy ponad siły. W praktyce oznacza to brak energii, senność i zmęczenie. Pojawia się również pogorszenie samopoczucia i problemy z koncentracją. Jak mówią eksperci, śniadanie również pomaga utrzymać wagę, m.in. poprzez stymulację metabolizmu oraz stabilizacji poziomu cukru we krwi, ale również zmniejsza ryzyko chorób serca czy nowotworów jelita grubego. Pamietajcie!!!

Większość uczniów przebywa w szkole (łącznie z drogą do i ze szkoły) co najmniej 5-6 godzin, a uczniowie starsi nawet 8-10 godzin. Każdy uczeń powinien przyjść do szkoły po śniadaniu zjedzonym w domu i w szkole spożyć posiłek oraz wypić co najmniej 0,5 litra płynów.

Zbyt długa przerwa między posiłkami powoduje uczucie głodu. . Przyczyną tego uczucia jest niedobór składników pokarmowych w organizmie. Dotyczy to szczególnie glukozy, której stężenie we krwi zmniejsza się. Niedobór glukozy upośledza funkcję komórek mózgu, dla których jest ona jedynym źródłem energii, a to z kolei wpływa na funkcjonowanie całego organizmu.

Uczucie głodu u uczniów wpływa niekorzystnie na zdolność do uczenia się, gdyż:

– zmniejsza zdolność do koncentracji uwagi i aktywność na lekcjach,

– pogarsza nastrój i samopoczucie,

– może powodować bóle brzucha, głowy, uczucie osłabienia,

– wywołuje lub nasila nieprzyjemne emocje i stany, takie jak: rozdrażnienie, niepokój,

pobudzenie, zdenerwowanie, co może być przyczyną konfliktów z rówieśnikami,

nauczycielami oraz zachowań agresywnych,

– może zwiększać ryzyko doznania urazu (mniejsza koncentracja uwagi, wydłużony czas reakcji)

z13929847Q[1]

*****************************************************************************************************************

„Co warto pić?”

Wodę minaralną!!!!

Małe przypomnienie o innych napojach…

1476192_666785813364087_829664629_n[1]

1504068_662701887105813_980224537_n[1]

IR.

Celem całego programu „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie” jest ocena stanu odżywienia, sposobu żywienia oraz edukacja młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w zakresie znaczenia prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej w profilaktyce chorób żywieniowo zależnych.

*******************************************************************************************************************************

ŻYJ ZDROWO!

Zasady zdrowego żywienia nie mają na celu utrudniać życia. Dzięki przestrzeganiu kilku prostych zaleceń nie tylko zmniejszamy ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób, lecz również poprawiamy wygląd naszej sylwetki, zdolność koncentracji i wytrzymałość organizmu.

Zasady zdrowego żywienia nie mają na celu utrudniać życia. Dzięki przestrzeganiu kilku prostych zaleceń nie tylko zmniejszamy ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób, lecz również poprawiamy wygląd naszej sylwetki, zdolność koncentracji i wytrzymałość organizmu. To wszystko możemy osiągnąć stosując się do 10 prostych zasad.

1. Odżywiaj się regularnie. Spożywaj 5 posiłków w ciągu dnia w odstępach nie dłuższych niż 3-4 godziny.
2. Nie zapominaj o śniadaniu przed wyjściem do szkoły i o posiłkach spożywanych pomiędzy lekcjami. Dzięki temu unikniesz napadów „wilczego apetytu” pojawiającego się wieczorem.
3. Ostatni posiłek staraj się spożywać nie później niż 1-2 godziny przed snem. Nie ma wyznaczonej konkretnej godziny, po której nie powinno się jeść. Wszystko zależy od trybu życia jaki prowadzisz i godziny o której kładziesz się spać.
4. Bardzo ważne jest aby Twoja dieta była urozmaicona i zawierała produkty ze wszystkich grup produktów spożywczych w odpowiednich proporcjach.
5. Spożywaj co najmniej 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Powinny one wchodzić w skład każdego posiłku i najlepiej aby były w różnych kolorach, dzięki czemu dostarczysz organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych.
6. Ogranicz spożycie żywności przetworzonej. Zawiera ona często duże ilości cukrów prostych, nasyconych kwasów tłuszczowych, a także substancji dodatkowych, które nie są korzystne dla zdrowia.
7. Ogranicz spożycie cukru i słodyczy. To one w dużej mierze odpowiadają za występowanie nadwagi i otyłości wśród młodzieży.
8. Czytaj etykiety na produktach spożywczych.
9. Pij dużo wody a ogranicz spożycie słodkich napojów i napojów energetyzujących.
10. Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej. Nie rezygnuj z zajęć wychowania fizycznego, a jeśli z powodów zdrowotnych nie możesz w nich uczestniczyć – zadbaj o regularne ćwiczenia dostosowane do Twoich możliwości.

***************************************************************************************************************

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Chmurka tagów